Zahrať sa bez hračiek: Menej je častokrát viac
Ak sa doma poobzeráme po detskej izbe, zistíme, že o hračky tam rozhodne núdza nie je: Väčšine detí hračky teda nechýbajú, skôr naopak, často ich majú nadbytok a hračky už zahlcujú aj našich najmenších. Odborníci sa zhodujú v jednom: Deti veľa hračiek nepotrebujú, čím menej hračiek, tým šťastnejšie deti. Niektorí rodičia si dokonca kladú otázku: Môžu sa deti zahrať aj bez hračiek?
Dieťa behá od jednej hračky k druhej, tu začne jednu aktivitu, tam ďalšiu, avšak nič nedotiahne do konca. Stráca prehľad o tom, aké hračky doma vlastne má. Situácia, ktorá je mnohým rodičom pomerne povedomá, však? Dôvodom je častokrát fakt, že deti majú hračiek príliš veľa. Príliš veľa vecí deti zahlcuje a oberá ich o detskú kreativitu. Potvrdzuje to aj štúdia uverejnená v časopise „Infant Behaviour and Development“. Práve tá hovorí o tom, že deti potrebujú oveľa menej hračiek ako v skutočnosti majú. Ak má dieťa k dispozícii ten správne zvolený počet hračiek, pričom kľúčovým heslom je kvalita a nie kvantita, ľahšie sa dokáže ponoriť do hry a dať svojej detskej kreativite voľný priebeh.
Hrať sa bez hračiek? Funguje to?
Mnohí z nás, ktorí sú už znechutení z celkového prebytku v našej spoločnosti by tvrdili, že hra bez hračiek je tým správnym meradlom všetkého. Dá sa však s takýmto extrémnym variantom naozaj aj fungovať? A prospejeme tým svojmu dieťaťu?Čo vlastne znamená detská izba bez hračiek?
Hranie bez hračiek znamená, že dieťa sa zaobíde bez komerčných hračiek. V takto ladenej detskej izbe nájdeme rôzne materiály, s ktorými sa dá prebaviť, napríklad drevené lišty a drevené kocky, korok, rolky z toaletného papiera, povrázky, látky/utierky, drevené koráliky, drevené krúžky, košíky, atď., ideálne v kombinácii s prírodnými materiálmi z lesa, napríklad kameňmi, gaštanmi, kôrou zo stromov či machom.Ako na deti vplýva hra bez hračiek?
Ak dieťa nemá k dispozícii klasické hračky, musí sa uchýliť pri hre k vlastnej kreativite a samostatnosti. Hra bez hračiek stimuluje a podporuje rozvoj detskej fantázie a vlastnej iniciatívy. Dieťa okrem toho pri pohľade na vlastné výtvory a nápady získava určitú sebadôveru a istotu.