Mobilné telefóny pre deti? Psychologička uvádza 4 pravidlá správneho používania
Pre dospelých sú smartfóny neoddeliteľnou súčasťou ich každodenného života. Nie je preto divu, že deti s nimi prichádzajú do kontaktu čoraz skôr. Psychologička odhaľuje, do akej miery sú mobilné telefóny pre deti skutočne vhodné a koľko času by na nich mali skutočne tráviť.
Odborníčka na rodinné záležitosti:
Sandra Teml-Wall je pedagogička, psychologická poradkyňa, individuálna a párová koučka a poradkyňa pre rodičov a rodiny. Psychologička má pre nás niekoľko tipov na tému mobilných telefónov pre deti.
Mobilné telefóny pre deti: podľa psychologičky platia tieto štyri pravidlá
„Bábätká a batoľatá sú fascinované zvukmi a obrazmi digitálnych médií,“ hovorí rodinná poradkyňa Sandra Teml-Wall. Hoci je lákavé dať dieťaťu mobilný telefón, aby sa v stresových situáciách zabavilo, mobilné telefóny, tablety a televízory by sa nemali používať ako náhrada rodičovskej pozornosti. Elektronické zariadenia môžu mať upokojujúci účinok, pretože sa v nich strácame - nemôžu však nahradiť ľudskú pozornosť, teplo a spolureguláciu. Rodičia by si tiež mali uvedomiť, že napríklad obsahu videí deti ako takému nerozumejú. Nasledujúce štyri pravidlá pomôžu deťom správne používať mobilné telefóny a vyhnúť sa ich nadmernému používaniu.
1. pravidlo: Obmedziť čas
Kedy je mobilný telefón vhodný pre deti? Psychologička Teml-Wall formuluje najdôležitejšie pravidlo: „Bez obrazovky do troch rokov“, čo znamená, že deti by do troch rokov nemali pozerať televíziu, hrať sa na tablete alebo používať smartfón. Potom, vo veku od troch do šiestich rokov, je limitom pre celkový čas strávený pri obrazovke maximálne 30 minút denne. To zahŕňa aj čas strávený pri televízii. Televízia ani mobilné telefóny nie sú pre deti v tomto veku vhodné, ak ich sledujú dlhšie. Neskôr, vo veku od siedmich do 13 rokov, by sa mal čas strávený pri mobilnom telefóne obmedziť na 45 minút.
2. pravidlo: Uvážene a s dozorom
Deti do šiestich rokov by mali tráviť čas na mobilnom telefóne v prítomnosti rodičov a nemali by surfovať a hrať sa na smartfónoch bez dozoru. Teml-Wall tiež odporúča zmysluplné aktivity, ako je spoločné prezeranie elektronickej knihy (funguje na smartfónoch aj tabletoch) alebo videohovor s príbuznými a priateľmi. Deti by tiež nikdy nemali surfovať na internete alebo používať aplikácie samy. Ak chcete, aby vaše dieťa malo mobilný telefón na ceste do školy z bezpečnostných dôvodov, postačí mu bežný mobilný telefón bez internetu a ďalších funkcií.
3. pravidlo: Offline hry
Hry? Áno, určite! Ale nie na mobilných telefónoch, ale s inými deťmi, a ak to počasie dovolí, najlepšie vonku. Ak deti trávia príliš veľa času na svojich smartfónoch a iných zariadeniach, nemajú dostatok pohybu. Pre deti vo veku od troch do šiestich rokov sú vhodné najmenej tri hodiny fyzickej aktivity denne. Dôraz by sa mal klásť na zábavu a fyzická aktivita by mala byť vhodná pre deti. Objavte množstvo nápadov na detské hry, ktoré malých nadchnú v interiéri aj exteriéri. Od šiesteho roku života zohráva pri budovaní kostí a svalov dôležitú úlohu aj pohyb, preto by sa naň mala zamerať časť odporúčanej dennej kondičnej prípravy v trvaní aspoň jednej hodiny (napríklad spoločná prechádzka alebo víkendová turistika). Čas, ktorý deti trávia cvičením, sa v priebehu rokov znížil. Čiastočne je to spôsobené technickými pomôckami, ako sú mobilné telefóny, s ktorými trávia čoraz viac času. To môže mať vplyv na zdravie a pohybové schopnosti: Dôsledkom môže byť obezita, nedostatočná kondícia, problémy s motorikou, ale aj nedostatočná koncentrácia. Nesmieme zabúdať na vplyv rodičov ako vzorov. Ak rodičia netrávia takmer žiadny voľný čas vonku a len prezerajú svoje smartfóny, ich deti budú toto správanie napodobňovať.
4. pravidlo: Sociálne vzťahy sú dôležitejšie ako mobilné telefóny.
Vtipné detské videá a hry môžu byť zábavné, ale nikdy nemôžu nahradiť skutočnú, obohacujúcu interakciu s dospelými a inými deťmi. „Digitálne médiá sa neodporúčajú pre bábätká a batoľatá, pretože pre optimálny vývoj mozgu potrebujú skutočnú sociálnu interakciu,“ vysvetľuje Teml-Wall. Podľa štúdie Americkej pediatrickej akadémie môže príliš skoré trávenie času na smartfónoch dokonca viesť k oneskoreniu reči u detí. Jazykový vývoj naopak podporuje spoločné hlasné čítanie a každodenné rozhovory s dieťaťom. Mnohí rodičia sa však domnievajú, že poskytujú svojim deťom výhodu, ak im čo najskôr umožnia kontakt so smartfónmi, tabletmi a podobne. V skutočnosti však učenie závisí od úplne iných faktorov. Je dokázané, že práca na učebnom obsahu v skupine vedie k lepším výsledkom. Samotné hranie sa na smartfóne v skutočnosti nevedie k úspechu pri učení. Teml-Wall napríklad navrhuje, aby ste spolu s deťmi robili veci, ktoré sa páčia aj rodičom. Prostredníctvom aktivít, ako sú výtvarné práce, pečenie a prechádzky, sa deti naučia dôležité veci pre každodenný život. Zároveň sa tešia zo spoločne stráveného času s rodičmi. Psychologička tu poskytuje dôležitý podnet na zamyslenie: „Chcete, aby vás (rodičov alebo iných opatrovateľov) dieťa naučilo variť cestoviny alebo od influencera?