Šikana v škole: Takto môžete podporiť svoje dieťa
Šikana v škole
Šikanovanie v škole môže viesť, tak u detí, ktorých sa šikana týka, ako aj u rodičov týchto detí, k veľkej neistote a tiež pocitu bezvýchodiskovosti. Kouč a psychoterapeut Mag. Hans Christian Jurceka má svoju prax vo Viedni, kde okrem iného poskytuje poradenstvo ľuďom, ktorých sa šikana týka.
1. Ako znie definícia šikany a od akého momentu je už nutné hovoriť o šikane v škole?
Šikana je sociálny jav, pri ktorom dochádza k násiliu v rámci skupiny. O šikane hovoríme, ak sú splnené nasledujúce predpoklady:
- Páchanie násilia: Násilie môže mať rôzne formy, môže byť psychické alebo fyzické. Čoraz väčšiu úlohu tu pritom zohrávajú sociálne médiá. Takzvaná kyberšikana je pre obeť mimoriadne stresujúca, pretože chat -skupiny a či sociálne médiá sú medzi mladými ľuďmi jednoducho viac než bežné a stiahnutie sa z nich veľmi rýchlo vedie k sociálnej izolácii.
- Rozdelenie rolí: V skupine, ktorá šikanuje je jeden alebo viac vykonávačiek či vykonávačov šikany, ktorí obeť úmyselne šikanujú. Okrem nich k eskalácii v skupine prispievajú aj tí, čo sa prizerajú a napokon tí, čo sa pridajú.
- Nerovnováha moci: Medzi vykonávačkou alebo vykonávačom šikany a obeťou je nerovnováha moci, ktorá sa šikanovaním ešte viac prehlbuje.
- Opakovanie: Nejedná sa o jednorazový incident, šikana sa vykonáva systematicky a opakovane.
- Sociálne a osobné dôsledky: Obete šikany nesmierne trpia, obete sú vylúčené zo sociálneho života a cítia sa čoraz bezmocnejšie.
2. Ako dochádza ku šikane v škole, prípadne aké pozadie má šikanovanie?
Škola je miestom, kde deti a mladí ľudia skúšajú nové veci, získavajú sociálne skúsenosti a kde sa skupinovo-dynamické fenomény menia na mimoriadne intenzívne. Často ide o riešenie konfliktov, presadzovanie svojho postoja v rámci skupiny, vyrovnávanie sa s vlastnou neistotou alebo prežívanie pocitov, ako je nuda alebo frustrácia. Šikanovanie v škole často sprevádza aj diskriminácia na základe vnímaných rozdielov, na základe pohlavia, vzhľadu, sexuálnej orientácie, migračného pôvodu alebo sociálneho statusu.
3. Ktoré znaky a varovné signály môžu naznačovať, že moje dieťa je v škole šikanované?
Nasledovné znaky môžu znamenať, že dieťa sa stretlo so šikanou:
- Zmeny v správaní: Deti za odrazu správajú inak, netešia sa z toho, čo ich predtým zaujímalo alebo čo ich bavilo či sú nespoločenskí, uzatvárajú sa do seba.
- Emocionálne zmeny: U detí sa odrazu prejavuje úzkosť, sú nesústredené a odmietavé.
- Fyzické ťažkosti: Náhla strata chuti do jedla, poruchy spánku, bolesti hlavy alebo tráviace ťažkosti môžu svedčiť pre prítomnosť stresových faktorov a konfliktov. Fyzické zranenia sú alarmujúcimi znakmi, ktoré môžu naznačovať úroveň eskalácie.
- So šikanou môžu súvisieť aj zhoršené študijné výsledky.
-
Strata alebo poškodenie osobných vecí.
4. Čo robiť, ak máte podozrenie, že vaše dieťa je v škole obeťou šikany?
V prvom rade je veľmi dôležité, aby ste svoje dieťa brali vážne, pozorne ho počúvali a snažili sa ho zbaviť strachu. Prípady podozrenia na šikanu by sa mali riešiť otvorene a priamo. Čím širší je okruh zainteresovaných ľudí, tým lepšie sa dá obeti pomôcť. Učiteľky a učitelia sú povinní zasiahnuť a prevziať zodpovednosť môžu aj iní rodičia. Konkrétny prípad či situáciu šikanovania je nutné čo najskôr prerušiť alebo ukončiť. Popritom je nutné diskutovať a otvárať témy, ako je rešpekt, skupinová dynamika a konfliktné správanie – v triede, ale aj doma. V prípade priamej pomoci obetiam šikany ide hlavne o prelomenie kruhu už zažitej bezmocnosti, aby sa obete opäť cítili ako spôsobilí a sebavedomí ľudia. Nápomocná môže byť aj terapeutická podpora odborníčok a odborníkov.
5. A naopak, čo môžete urobiť, ak sa obávate, že by šikanovať mohlo práve vaše dieťa?
Tu je najdôležitejšie sa so svojím dieťaťom otvorene porozprávať a sprostredkovať mu, aký dôležitý je vzájomný rešpekt a konštruktívne stratégie riešenia konfliktov. Na to, aby človek vystúpil z cyklu šikany, je potrebná odvaha a sebadôvera – a to neplatí len o obeti, ale aj o šikanujúcich.
6. Ako možno v súvislosti so šikanou hovoriť s učiteľkami a učiteľmi, prípadne inými rodičmi?
Čím rýchlejšie a konkrétnejšie, tým lepšie. Šikana v škole je vždy veľmi nebezpečným javom, pretože negatívna skupinová dynamika sa časom stabilizuje a práve preto je nutné ju čím skôr prerušiť. Obete šikany by mali požiadať učiteľku a učiteľov, prípadne ich podporovateľky a podporovateľov priamo o pomoc a požadovať, aby boli vo veci vykonané účinné opatrenia. Ide najmä o nasledovné kroky:
- Zdieľať informácie: Čo sa deje?
- Podporovať všímavosť všetkých zúčastnených strán: Ako rozpoznať kritické situácie?
- Rozvíjať sociálne zručnosti: Čo môžem urobiť?
-
Podporovať občiansku odvahu: Ako môžem zasiahnuť? Povedať stop!
7. Kam sa obrátiť, ak je toho na vás veľa a situáciu nezvládate? Existujú kontaktné miesta pre rodičov a deti, ktorí sa stretli v škole so šikanou?
Okrem zamestnancov príslušnej školy môžu byť veľmi cennou podporou aj odborníčky a odborníci, ako napríklad školské psychologičky a psychológovia, sociálni pracovníci alebo psychoterapeutky a psychoterapeuti.
8. Napadá vám niečo, čo poradiť učiteľom, rodičom a žiakom, ktorí sa dostali do kontaktu so šikanou?
Šikane sa darí, keď obete a zúčastnení mlčia. Naberte odvahu, hovorte o tom nahlas, riešte ju rýchlo a aktívne hľadajte pomoc u ľudí, ktorí dokážu pomôcť.