Active Beauty
ADHD ako fenomén na sociálnych médiách? Toto musíte vedieť
čas čítania: min
ADHD na sociálnych médiách

ADHD ako fenomén na sociálnych médiách? Toto musíte vedieť

Na sociálnych médiách sa vyskytuje čoraz viac kanálov, ktoré si všímajú a dávajú do pozornosti ADHD. Redakcia ACTIVE BEAUTY oboznamuje svojich čitateľov s tým, ktoré influencerky alebo ktorí influenceri zvyšujú povedomie o ADHD a tiež s tým, ako takéto zvyšovanie povedomia môže byť užitočné a prečo musíme content aj napriek tomu vnímať kriticky.

Prečo je dobré vzdelávať o ADHD na sociálnych sieťach a pod.

1. Menej predsudkov a viac pochopenia pre ľudí s ADHD

ADHD je skratka, ktorá znamená poruchu pozornosti s hyperaktivitou. Prítomný je nedostatok dopamínu, je narušená schopnosť sústrediť sa (minimálne na monotónne činnosti) a často vládne chaos - v hlave aj v domácnosti. V poslednom čase sú to práve influenceri, ktorí napomáhajú jednak šíreniu povedomia o ADHD na sociálnych sieťach a jednak vyvracaniu predsudkov o ADHD. Zvyšujú povedomie o tom, že ADHD nie je len diagnóza, kvôli ktorej chlapci nedokážu obsedieť v škole. Hyperaktivita v podobe neposednosti je len jedným zo znakov, ktorým sa ADHD môže prejavovať. Okrem toho ADHD sa vyskytuje rovnako ako u mužov, aj u žien. Tým, že sa influenceri s ADHD verejne podelia o svoje problémy a zvláštnosti tejto diagnózy, okoliu sprostredkujú obraz, čo život s ADHD vlastne znamená. Podporuje sa tým lepší prístup k neurodiverzite (rozmanitosti duševných procesov) v našej spoločnosti. Ak totiž človek lepšie pochopí ADHD, bude mať aj viac pochopenia pre tých, ktorý s ADHD bojujú.

2. Komunita a podpora pre ľudí s ADHD

Ľudia s ADHD si často hľadajú sebe podobných a cítia, že ich spoločnosť škatuľkuje ako „neurotypických“ (t. j. z neurologického hľadiska „normálnych“) ľudí. Influenceri neúnavne poukazujú na to, že niektoré neurotypické rady nie sú v reáli užitočné pre neurodivergentných ľudí (s ADHD, autizmom atď.), pretože ich mozog funguje inak a pretože ľudia s týmito poruchami spracúvajú niektoré podnety inak. Najmä ženy, ktorým bolo diagnostikované ADHD až v dospelosti, vítajú tieto kanály influencerov s predmetnou témou, pretože sa tu otvára priestor na výmenu skúseností s ADHD komunitou. Ženy potom cítia, že nie sú jediné, koho sa ADHD týka a majú možnosť sa od ostatných naučiť, ako „v živote fungovať“ s touto diagnózou a ako predostrené užitočné tipy a hacky v každodennom živote využiť vo svoj prospech. Pozitívny význam majú aj podcasty. Tie sa venujú zaujímavým témam týkajúcim sa ADHD, napríklad prostredníctvom rozhovorov s odborníkmi a osobami s ADHD. Vďaka faktu, že podcasteri sú veľmi často ADHD pacientmi, sú rozhovory pre komunitu o to relevantnejšie, že trefné otázky vychádzajú priamo z ich vlastných skúseností.

3. Podpora sebaprijatia v rámci ADHD komunity

Content týkajúci sa ADHD na sociálnych sieťach a podcasty na túto tému ponúkajú ľuďom diagnostikovaným s ADHD možnosť vyrovnať sa so svojou neurodivergenciou a lepšie jej porozumieť. Vďaka lepšiemu porozumeniu možno potom spätne prehodnotiť zážitky z detstva a dospievania, odpúšťať „chyby“ z minulosti, uznať silné stránky a ľudia s ADHD tiež môžu lepšie porozumieť samých seba ako osobnosti a posilniť tak svoje sebaprijatie. Práve tento druh podpory je mimoriadne dôležitý pre ľudí s ADHD, pretože to boli práve oni, kto bol v detstve karhaní oveľa častejšie ako neurotypické deti a preto je u nich oveľa pravdepodobnejšie, že ich osobnosť a prijatie ich osobnosti budú v spoločnosti deformované ich vlastným presvedčením typu „Nie som dosť dobrý“.

4. Nediagnostikované ADHD možno odhaliť

Ľudia, ktorým nebolo ADHD oficiálne diagnostikované, často narážajú na sieťach na popisy symptómov podobných tých ich, vrátane obsahu od influencerov, ktorí šíria povedomie o ADHD. Na jednej strane to môže prípadne viesť k akejsi unáhlenej samodiagnostike v štýle: „Aj ja stále niekam zapatroším kľúče – možno mám aj ja ADHD?“ Na druhej strane môže byť takýto obsah určite užitočný: Ženy a muži s ADHD, ktorí predtým ani len netušili, že ADHD je aj ich diagnóza, sa môžu v rámci svojho typického správania identifikovať práve v rámci sociálnych médií a následne vyhľadať aj odbornú pomoc.

ADHD - influenecerky na instagrame

Tieto instagramové kanály sa venujú téme ADHD:

Angelina Boerger (@kirmesimkopf) zistila, že má ADHD až v dospelosti. Na Instagrame a vo svojej knihe „Čulá vrava v hlave“ opisuje svoju cestu k diagnóze ADHD, výzvy každodenného života a to, aké to je, keď vám v hlave víri milión myšlienok naraz.

Vanessa Ebert (@nessadhs) je autorka a má ADHD. Jej rady na sociálnych sieťach sú určené špeciálne pre ľudí s ADHD a všetky vychádzajú z jej vlastných skúseností.

@adhsbeifrauen je instagramový kanál, na ktorom sú s názornými ukážkami a vysvetleniami prezentované hlavné témy ADHD, ako je emočná dysregulácia, časová slepota a hyperfokusácia.

Preto je potrebné, aby človek content týkajúci sa ADHD konzumoval kriticky.

Influenceri šíriaci povedomie o ADHD vo väčšine prípadov nemajú medicínske vzdelanie, veľmi často sú práve sami diagnostikovaní touto poruchou a preto sa venujú tejto téme. Niekedy oplývajú aj mnohými ohromujúcimi informáciami - čiastočne to vyplýva z potreby lepšie pochopiť vlastnú situáciu. Ich zdroje však nemožno vždy považovať za dôveryhodné a neobmedzujú sa len na odbornú literatúru. Keďže stále existuje mnoho aspektov ADHD, na ktorých sa odborníci nezhodujú a ktoré je potrebné ďalej skúmať, ľudia s potvrdenou diagnózou majú potom často sklony riešiť si svoju diagnózu sami za pomoci internetu. Príspevky pritom predstavujú osobné skúsenosti, ktoré nemusia nevyhnutne súvisieť s ADHD. Okrem toho je zverejnený obsah, za účelom lepšieho pochopenia masami, niekedy veľmi zjednodušený.

x
Ľutujeme, ale pre váš dopyt sme nenašli žiadne výsledky. Skúste to s inými hľadanými výrazmi.