Fomo & spol.: Čo sa skrýva za FOMO, radí psychoterapeutka
Cestovanie, rôzne eventy, úžasné koníčky... a prichádza FOMO! Sociálne médiá nám v dnešnej dobe prinášajú do života toľko inšpirácií v rôznych oblastiach, že s nimi ruka v ruka prichádza nevyhnutne aj strach, že niečo zmeškáme. Psychoterapeutka vysvetľuje, čo všetko si vlastne pod fomo a spol. možno predstaviť a ako sa s nimi čo možno najlepšie vysporiadať.
Pani Mag. Sarah Rubenthaler je psychoterapeutka, zameriava sa na psychoanalýzu a vedie svoju prax vo Viedni. Pre redakciu ACTIVE BEAUTY popísala, čo sa skrýva za fenoménmi FOMO, IOMO a MOMO.
Pani Rubenthalerová, čo máme rozumieť pod pojmom FOMO?
FOMO je strach z toho, že vám niečo unikne, strach, že nikam nepatríte, nie ste nikde zaradení, a obavy z toho, že iní ľudia vedú oveľa vzrušujúcejší život ako vy. FOMO je fenomén úzko spätý s digitalizáciou nášho sveta prostredníctvom sociálnych médií, keďže máme neustále možnosť ponoriť sa do iných svetov a porovnávať s nimi svoj vlastný život.
Čitateľský tip: 5 rád, ako posilniť vlastnú sebadôveru.
Čo sa skrýva za FOMO?
Ľudia sú mimoriadne spoločenské bytosti, samota nám veľmi dokázateľne spôsobuje choroby. Potreba patriť niekam a nebyť vylúčený zo spoločnosti je jednou z našich najzákladnejších životných potrieb. Keď sa povie FOMO, hovoríme v podstate o porovnávaní sa. Pýtate sa samých seba, ako vlastne vyzerá váš vlastný život? Je v porovnaní so životmi ostatných dosť dobrý? Samozrejme, porovnávanie môže byť do určitej miery motivujúce. Ak sa však porovnávame príliš, porovnávanie potom vyvoláva odpor a môže mať na človeka dokonca depresívne účinky. Nízka úroveň sebahodnoty, nespokojnosť s vlastným životom a nedostatok spoločenských kontaktov môžu potom FOMO len prehlbovať.
Lesetipp: Zistite v tomto článku, ako si nájsť priateľov.
Akú úlohu zohrávajú vo FOMO sociálne médiá?
Fomo samozrejme nie je akýsi nový fenomén. Ľudia sa porovnávali vždy a vždy chceli byť aj súčasťou komunity. Kedykoľvek však scrollujeme prezráme si sociálne médiá, tie nás neustále kŕmia životmi iných, ktoré sú údajne oveľa vzrušujúcejšie, zdravšie a aktívnejšie ako ten náš. Vždy treba mať na pamäti, že na sociálnych sieťach sa prezentujú naozaj len highlighty, len top zážitky z niekoho životov a nie ich bežný každodenný život.
Tip na počúvanie: Podcast s Valentínou Sedílekovou aj o bodyshamingu.
Čo sa deje pri FOMO-efekte?
Ide o situáciu, ak sa strach ľudí z toho, že niečo prepasú alebo že im niečo ujde, zámerne využíva v prospech iných, napríklad v reklame. Obľúbené sú obmedzenia, špeciálne zľavy, ktoré sa dajú využiť a sú dostupné naozaj len na obmedzený čas, webové stránky, ktoré nás zaplavujú push notifikáciami a dávajú nám pocit, že sme stále v obraze.
Súvisí Couvadeho syndróm s FOMO?
Myslím, že nie. Pri Couvadeho syndróme, pri ktorom sa u mužov prejavujú príznaky tehotenstva v rovnakom čase ako u ich tehotných partneriek, veda s istotou nič nevie. V prípade tohto syndrómu však bola preukázaná prítomnosť hormonálnych výkyvov u mužov. Zatiaľ čo produkcia mužského pohlavného hormónu testosterónu klesá, produkcia ženského pohlavného hormónu estrogénu stúpa, čo určite zohráva úlohu pri vzniku popísaných príznakov.
Je FOMO úzkostná porucha?
FOMO ako také ešte nie je úzkostná porucha, ale môže k nej viesť. Vtedy by do hry mala nastúpiť psychoterapeutická pomoc.
Ako možno zakročiť proti FOMO?
V prvom rade si treba uvedomiť, že správanie na internete je škodlivé a má svoje konzekvencie. Akýmisi aktami prvej pomoci sú najmä schopnosť vedome sa odpojiť od sociálnych médií a sociálny detox, vymazanie aplikácií a deaktivácia push-up správ. Často pomáha aj to, ak prestanete sledovať na internete ľudí, ktorí sú spúšťačmi FOMO. Je dôležité uvedomiť si fakt že to, čo sa nám prezentuje v online priestore, nemá veľa spoločného s reálnym životom týchto ľudí. Namiesto fotografovania jedla zo všetkých uhlov by sme si radšej mali vychutnať okamih, užívať si analógový život a s iným človekom sa radšej porozprávať, než s ním prebývať v digitálnom iluzórnom svete. Dôležitá je sebareflexia a všímavosť, treba si dbať seba a svojich potrieb. Čo je pre mňa v živote dôležité? Táto otázka by nás mala doviesť k tomu, aby sme robili to, čo naozaj chceme robiť, aby nás FOMO nezlákalo k činnostiam, ktoré by sme v reálnej realite považovali vlastne za úplne zbytočné.
Čitateľský tip: Vyskúšajte digitálny detox a užite si jeho účinky.
Čo je to FOBO? Hrá úlohu aj vo vzťahoch?
Ak sa povie FOBO, „fear of better options“, myslí sa tým prijímanie rozhodnutí, avšak ruka v ruke so sprievodným strachom, že ich neskôr oľutujete. Kino alebo radšej divadlo? Vzťah alebo single život? Rozhodnúť sa pre niečo znamená okamžite sa rozhodnúť proti niečomu inému, proti druhej možnosti. Pre mnohých ľudí je to ťažké. A čím má človek viac možností, tým to môže byť ťažšie. Najmä v dnešnej dobe online zoznamovania je lákavé stále hľadať nové možnosti, veď predsa vždy možno nájsť ešte niečo lepšie. Človek však riskuje, že pre les neuvidí strom. Situationships (vzťahy, ktoré nie sú pevné) určite existovali vždy, napríklad v podobe prechodných vzťahov.
Čo je JOMO, opak FOMO?
Pri FOMO robí človek veci, ktoré sa mu ani veľmi nechcú robiť, zo strachu. JOMO („joy of missing out“) je takpovediac protichodom k FOMO. Je to čistá radosť z toho, že robíte to, čo chcete, bez strachu alebo tlaku. Vďaka JOMO sa môžeme sústrediť na to, čo je pre nás naozaj dôležité. Nemusíme byť predsa všade, stačí mať radosť z toho, čo robíme.
Čitateľský tip: Preskúmajte ďalšie tipy, ako sa naučiť lepšie žit so sebou samým.
Aký je najlepší spôsob, ako sa vyrovnať s MOMO, pocitom, že sa niečo deje bez nás?
MOMO (čo je skratka pre „mystery of missing out“), pocit podráždenia, keď ľudia, ktorých sledujeme na sociálnych sieťach, zrazu prestanú zverejňovať svoj život. Berieme to osobne a keď máme pocit, že sa na ich živote už viac nemôžeme zúčastňovať, cítime sa odstavení, vylúčení a často dokonca premýšľame o tom, či tí, ktorí sa na sieťach stopli, sa stopli skutočne alebo možno vyradili z možnosti sledovania len nás. Platí tu rovnaké pravidlo ako pri FOMO. Tráviť menej času na sociálnych sieťach a ušetrený drahocenný čas radšej investovať do zlepšenia kvality svojho vlastného života.